Een tekstschrijver met
stemmen in zijn hoofd.

Wanneer een tekstschrijver voice-overteksten schrijft, heeft hij/zij de stem van de voice-over vaak al in zijn/haar hoofd. Ik in ieder geval wel. En dan gaat het nog niet eens om man/vrouw of jong/oud. De kleur, de tone of voice is veel belangrijker. Het karakter dat de voice-over moet spelen om jouw boodschap aan het publiek over te brengen. Warm en innemend, zakelijk of kordaat. Een tikkeltje cynisch of spottend misschien? Of juist heel enthousiast? Als tekstschrijver/copywriter van voice-overteksten maak ik die keuze op basis van de doelstelling van de film, video of animatie en de (vermoedelijke) eigenschappen en wensen van je publiek, je doelgroep. Leeftijd, kennisniveau en betrokkenheid bij het onderwerp zijn belangrijke eigenschappen. Maar ook hun aanleiding om de film te (blijven) kijken. Willen ze geïnformeerd, geamuseerd of overtuigd worden? Of willen ze je boodschap eigenlijk liever niet horen?

Ik kan met gepaste trots zeggen dat opdrachtgevers die tone-of-voice vaak in mijn voice-overteksten terug kunnen lezen. Dan weten ze na het lezen exact met welke stem ik hun teksten heb geschreven. “Ja! Dan kunnen we de stem van die en die reclame gebruiken!”

Bingo.

CASE

David Attenborough op jacht naar bier.

De eerste versies van dit script schreef ik al met een natuurdocumentaire-stem in gedachte: de voice-over die de fascinerende rituelen en gebeurtenissen tijdens het afgelopen Van Moll Fest aan de kijker probeert uit te leggen. Toen de feedback van Van Moll terugkwam met de opmerking dat zij een stamgast hebben die een geweldige Attenborough kan doen, zijn we maar gelijk over de top gegaan: het Van Moll Fest als jaarlijks terugkerend, zoölogisch fenomeen op de Eindhovense savanne.

Klant:Van Moll Craft Beer Uitvoerend bureau/producent: Blickfänger

CASE

David Attenborough op jacht naar bier.

De eerste versies van dit script schreef ik al met een natuurdocumentaire-stem in gedachte: de voice-over die de fascinerende rituelen en gebeurtenissen tijdens het afgelopen Van Moll Fest aan de kijker probeert uit te leggen. Toen de feedback van Van Moll terugkwam met de opmerking dat zij een stamgast hebben die een geweldige Attenborough kan doen, zijn we maar gelijk over de top gegaan: het Van Moll Fest als jaarlijks terugkerend, zoölogisch fenomeen op de Eindhovense savanne.

Klant:Van Moll Craft Beer Uitvoerend bureau/producent: Blickfänger

CASE

Tranen trekken voor Blauweplaat Motoren.

Deze brand movie voor Blauweplaat Motoren in Veldhoven is een geval van 'de stem stuurt het verhaal'. "De film speelt in de jaren '60, '70 en we hebben een oude, doorleefde stem in gedachten," zeiden ze bij Blickfänger, de producent. Met die stem in mijn hoofd ben ik een script gaan schrijven. Ik vulde de eerste ideeën aan en schreef ze samen met Blickfänger tot Het Verhaal van de voice-over. Een man, dankbaar terugkijkend op zijn Leven Op De Motor en zich verheugend dat iemand anders op dezelfde motor een nieuw leven tegemoet gaat. Pink maar even een traantje weg. Dat mag best.

Klant: Blauweplaat Motoren Uitvoerend bureau/producent: Blickfänger

CASE

Tranen trekken voor Blauweplaat Motoren.

Deze brand movie voor Blauweplaat Motoren in Veldhoven is een geval van 'de stem stuurt het verhaal'. "De film speelt in de jaren '60, '70 en we hebben een oude, doorleefde stem in gedachten," zeiden ze bij Blickfänger, de producent. Met die stem in mijn hoofd ben ik een script gaan schrijven. Ik vulde de eerste ideeën aan en schreef ze samen met Blickfänger tot Het Verhaal van de voice-over. Een man, dankbaar terugkijkend op zijn Leven Op De Motor en zich verheugend dat iemand anders op dezelfde motor een nieuw leven tegemoet gaat. Pink maar even een traantje weg. Dat mag best.

Klant: Blauweplaat Motoren Uitvoerend bureau/producent: Blickfänger

CASE

Duidelijkheid boven alles voor VSH

VSH in Suriname wilde video's om nieuw personeel te informeren over het bedrijf en te instrueren op het gebied van de gedragscode. Duidelijkheid was dus de eerste prioriteit. Maar ook in een film van 2 minuten moet je zorgen dat je de kijker erbij houdt. Gortdroog opsommen is nooit een optie.

Ik bedacht de sheriff en de schooljuf en schreef het scenario met de voice-overteksten in het Nederlands & Engels. Animator David de Bruijne gaf de karakters perfect vorm en vulde samen met art director EJPEG mijn scènes in en aan waar nodig. Raoul Habieb van 360 Marketing was onmisbaar in de afstemming met de klant.

Klant: VSH United Uitvoerend bureau/producent: 360 Marketing Art direction: EJPEG Animatie: David de Bruijne

CASE

Duidelijkheid boven alles voor VSH

VSH in Suriname wilde video's om nieuw personeel te informeren over het bedrijf en te instrueren op het gebied van de gedragscode. Duidelijkheid was dus de eerste prioriteit. Maar ook in een film van 2 minuten moet je zorgen dat je de kijker erbij houdt. Gortdroog opsommen is nooit een optie.

Ik bedacht de sheriff en de schooljuf en schreef het scenario met de voice-overteksten in het Nederlands & Engels. Animator David de Bruijne gaf de karakters perfect vorm en vulde samen met art director EJPEG mijn scènes in en aan waar nodig. Raoul Habieb van 360 Marketing was onmisbaar in de afstemming met de klant.

Klant: VSH United Uitvoerend bureau/producent: 360 Marketing Art direction: EJPEG Animatie: David de Bruijne